Tweede dag Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Familie Tilborg - WaarBenJij.nu Tweede dag Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Familie Tilborg - WaarBenJij.nu

Tweede dag Kaapstad

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Familie

17 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dit is het een na laatste reisverslag. Dag Kaapstad, donderdag 17 augustus.
Vanochtend eerder om ontbijt gevraagd i.v.m. ons bezoek aan Robben Eiland. We moesten daar om 08.45 uur zijn en waren er keurig een kwartier eerder. Met dank wederom aan de navigatietalenten van Bart.
Het was erg druk bij de terminal. Er moesten twee boten worden ingezet vanwege een schoolreisje (denken wij). Na een behouden vaart arriveerden we om 09.30 uur op Robben eiland, alwaar we de bus in werden gedirigeerd. Onze gids was erg leuk. Hij vertelde prachtige verhalen over de tijd dat het een politieke gevangenis was. Ook zagen we nu pas hoe groot het eiland werkelijk is. Vele malen groter dan bijvoorbeeld Alcatraz. Ook ligt er buiten het politieke gedeelte veel meer geschiedenis op het eiland. Zo zijn er in WOII bijvoorbeeld een aantal stuks afweergeschut opgesteld om het vasteland te beschermen tegen aanvallen van de Duitsers. Ze zijn overigens nooit in actie hoeven te komen. In de pauze hebben we kennis gemaakt met Christo Brand, de persoon die destijds verantwoordelijk was voor de bewaking van Nelson Mandela. Hij is later zelfs goed bevriend geraakt met Mandela, en hij heeft een boek uitgebracht “My prisoner, My friend”. Noor, bart en Ireen staan met hem op de foto.
In het cellenblok kregen we een rondleiding van een oud gevangene, Jama Mbatyoti, hij zat gevangen van 19-77-1982 wegens terroristische daden. Hoogtepunt van de tour was natuurlijk de cel van Mandela. Tijdens de tour besef je pas wat het belang van dit eiland en de politieke gevangenschap van al deze “leiders” op de geschiedenis van Zuid Afrika heeft gehad. Zonder het te weten heeft het regiem in al die jaren de belangrijke tegenstanders samen gebracht zodat ze al hun ideeën konden delen en uitwerken. Dit is ook de reden geweest dat de afschaffing van de Apartheid zo snel heeft kunnen gebeuren. Veel sneller dan de blanke regering destijds vermoedde.
Al met al erg interessant om te weten.
Na de terugkomst besloten we Kaapstad en haar omgeving van boven te bekijken. We hebben een helikoptervlucht geboekt. Ondanks de harde wind hebben we een goed overzicht gehad en kon je duidelijk de kom zien waarin Kaapstad is gebouwd.
Na deze spannende attractie zijn we nog het centrum ingelopen richting Long Street en de gekleurde huisjes Bo-kaap, wat op Ireen haar verlanglijstje stond. Deze wijk is gevormd door moslims van Maleise origine.
Het was alweer 18.00 uur toen we bij de auto arriveerden. Na een korte rustpauze in de Lodge en een maaltijd aan de boulevard zijn we weer vroeg naar bed gegaan. Morgen al de laatste dag van de vakantie. We zouden het best nog even uithouden, maar sommigen zijn wel erg blij dat we Buddy snel zullen zien…..

• 18 Augustus 2017 - 23:10

Rina:

Ik heb een boek van James Gregory, "Goodbye Bafana".
    Deze man was ook een bewaker van Nelson Mandela, gedurende 20 jaar. Misschien willen ze nu allemaal wel zijn vriend zijn.
    't Is wel leuk om te lezen. Is trouwens ook verfilmd.