Aankomst Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Familie Tilborg - WaarBenJij.nu Aankomst Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg South, Zuid-Afrika van Familie Tilborg - WaarBenJij.nu

Aankomst Johannesburg

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Familie

03 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg South

Na aankomst hebben we meteen een Simkaart gekocht zodat we in geval van nood datakaartje hadden. Dit ging voorspoedig en na nog pinnen van ZA Randen konden we naar de verhuurmaatschappij. We hebben Ireen nog opgegeven als tweede bestuurder, omdat we hadden besloten dat ze ging rijden. Ik heb nog teveel last van mijn blessure, en vooralsnog hebben we er geen spijt van. Ze doet het keurig.
Met Bart als navigator naar de Africa Journey Inn. Onze eerste lodge. We waren er snel en besluiten even een tosti te eten aldaar. Ziet er erg leuk uit en de mensen zijn super vriendelijk. Wel zit alles achter hekken en tralies, maar dat is overal. Ze vinden het zelf ook heel normaal. Ook hadden ze hondjes en katten dus Noor was ook in haar element. Ireen heeft meteen een tour gergeld voor 's middags. Omdat we zelf niet wilden rijden in Johannesburg kwam Cosmos ons om 13.30 uur ophalen. Allereerst bracht hij ons naar het apartheidsmuseum omdat je dit niet mag missen volgens de ingewijden. Heel imposant, maar een overkill aan informatie. Na een uur waren we hier klaar en stapten we weer in. Overal staan ze langs de kant dingen te verkopen. Zelf Cosmos doet hier trouwens de deuren op slot. Vervolgens bracht hij ons naar het stadion waar Nederland de WK finale van 2010 verloor. Hij was voor Spanje wreef hij ons nog eens zachtjes in.
Op naar Soweto. Eerst naar het punt waar in de 80-er jaren veel studenten zijn vermoord tijdens een protest. Hier stond weer een van zijn mannetjes klaar die er ons alles over vertelde. Ze houden elkaar duidelijk allemaal aan de vreet. Je mag geven wat je wil, en bent niets verplicht. Vervolgens naar het huis waar Nelson Mandela woonde en waar ook weer iemand klaar stond. Ze vertellen het overigens allemaal met heel veel passie. Ze lachen ook allemaal. Soweto is overigens lang niet meer "arm". er staan inmiddels behoorlijke huizen en mensen blijven hier omdat ze gewoon niet weg willen. In Soweto betaal je ook alleen elekta. De rest is alles gratis. Vandaar dus......
als laatste naar het huis van bischop TuTu. Die woonde bij Mandela in de straat en waren samen actief in het ANC, Tutu hebben ze nooit vast durven zetten. Wel bijzonder dat twee Nobelwinnaars bij elkaar in de straat woonden.
iedereen die je op straat tegenkomt wil hier iets van je, en dan voornamelijk geld. Het begon inmiddels al te schemeren en na de terugrit van een uur was het helemaal donker. Noor mocht nog zwemmen, maar ze vond het te donker en eerlijk gezegd ook te koud. Overdag is het lekker, maar als de zon weg is daalt het kwik snel.
we hadden 's middags besloten in de lodge mee te eten en dat was prima. nog even bij het kampvuur gezeten en snel het bedje in. Einde dag 1.