Swaziland - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Familie Tilborg - WaarBenJij.nu Swaziland - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Familie Tilborg - WaarBenJij.nu

Swaziland

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Familie

11 Augustus 2017 | Swaziland, Lobamba

De laatste nacht in het Kruger park is goed verlopen. We hadden er wederom 2 aparte hutjes. Het is niet vanzelfsprekend dat je een kamer voor 4 personen hebt.
We vertrekken op tijd naar het zuiden van het park waar we bij Krokodil Bridge de grens over gaan. Al snel komen we op de hoofdweg bij een punt waar veel auto’s staan. Vaak een goed teken. We posteren ons ertussen en spotten daar twee leeuwen bij een prooi. De prooi blijkt een giraffe te zijn. Dat zien we duidelijk als de mannelijke leeuw het wil verplaatsen. Ireen heeft meteen een mooie foto met twee dieren binnen een venster. Hoe wreed. De giraffe blijkt al van gisteren te zijn, en de leeuwen gaan pas weg als hij op is. Inmiddels zit er al een gier op de restjes te azen. Iedere keer dat hij in de buurt komt laat de leeuw zijn ongenoegen blijken. Dit is prachtig om te zien.
We rijden verder en zien nog twee struisvogels en Noor spot nog een boskat met een welp in haar bek. Ze kijkt ons regelmatig aan en loopt een stuk mee met de auto. Leuk….
We hopen nog een neushoorn te zien om de big five te completeren. Deze zijn veelal in het zuiden te zien. Helaas hebben we ook niet alle tijd om te zoeken omdat we naar Swaziland gaan. Helaas laat de neushoorn zich niet meer zien. Een reden om terug te gaan?
We vervolgen de weg buiten het Kruger park op weg naar Swaziland.
Buiten het park zie je weer hoe arm sommige gedeeltes zijn. Mensen wonnen in hutjes en de geiten en koeien lopen langs de weg.
Bij het passeren van de grens zie je hoeveel verborgen werkloosheid er is. Je wordt van de ene naar de andere balie verwezen. De ene mag je paspoort controleren, de andere mag een stempel zetten en de laatste mag de betaling ontvangen. Al met al gaan we snel van post naar post en het grensavontuur kost ons slechts een half uur.
W rijden snel verder en worden begroet door een foto van de koninklijke familie van Swaziland. Ik moet meteen aan die film met Eddy Murphy (coming to america) denken. Geweldig. Ook valt direct het belsignaal en 3g weg. We zitten eerst achter een vrachtwagen die erg zacht reed. Bleek een flitsinstallatie te staan. Later spraken we een Belg, en hij werd gepakt met 20 km te hard. Moest 70 rand afrekenen. Ongeveer 5 euro.
Bij aankomst in het Hlane national park worden we weer begroet door dezelfde foto. We krijgen wederom twee hutjes toegewezen. Ook eten we vanavond met de pot mee. Weer boerewors. Die hebben we nu eigenlijk wel gehad. Teven werden we verrast met een bezoek van een viertal neushoorns naast de hutjes. Hebben we ze alsnog gezien…..
Na het eten nog een spelletje en snel slapen.

De volgende ochtend gaan Bart en ik inkopen doen in de buurt. We willen zelf ontbijten en zelf avondeten maken.
We ontdekken een winkelcentrum, wat volledig uit “zwarte winkels “ blijkt te bestaan. We kunnen veel kopen, maar vlees lukt echt niet. Ze verkopen alleen slachtafval (in onze ogen).
Het dure vlees gaat waarschijnlijk naar de SPAR waar de blanken boodschappen doen. Uiteindelijk kunnen we wat reeds gefrituurde kippenpoten vinden die we besluiten mee te nemen. Hebben we in ieder geval iets.
Na het ontbijt rijden we zelf wat rond in het Hlane park, maar zien niet bijzonders. We hebben ons opgegeven voor de sunset game drive en zijn benieuwd.
’s Middags niet veel gedaan, en om 16.00 ingestapt voor de sunset drive. We krijgen waar voor het geld. Naast een aantal leeuwen van zeer dichtbij ook nog een aantal woeste olifanten net niet op de safari jeep. Dat was echt spannend.
Na afloop zijn we gaan koken en heb ik nog een kaartles gegeven. Weer om 22.00 uur het bed in.

11 augustus is al weer de dag van vertrek naar St Lucia, bekend om zijn hoge natuurlijke duinen en Hippo’s. We rijden over vreselijk slechte wegen naar ZA en omstreeks 13.00 uur bereiken we de grens. Ook hier worden we weer van het ene naar het andere loket gestuurd. Uiteindelijk geen probleem en karren maar weer.
Om 15.00 uur komen we aan in St Lucia en treffen we weer een erg aardige gastvrouw. Weer mooie twee persoons kamers en nog net voldoende tijd om de main street te bezoeken. Hier mag je ’s avonds niet te voet op straat vanwege de hippo’s. die komen uit het water en grazen in de straten. We gaan daarom straks eten met de auto. Daarna zal het recept wel weer een spelletje zijn en slapen.
Oh ja, Bart heeft juist voor Kaapstad nog tickets kunnen boeken voor Robben eiland. Was bijna al uitverkocht!

• 11 Augustus 2017 - 19:19

Rina:

Wat ben ik blij weer wat van jullie te horen/zien.
    't Is fantastisch wat je allemaal meemaakt.
    Ja, die olifanten, ik weet niet of ze niet gevaarlijk zijn, zoals jullie vertellen dat het spannend was en wij hebben ervaren toen, met die grote olifantenpoot die bijna op onze auto werd geplaatst (Lucas heeft er nog weleens nachtmerries van; hij zat aan het stuur). Gelukkig dat je de neurshoorns nog gezien hebt; hoef je niet meer terug.
    De big-five dus compleet en nu nog wat van het gewone land zien, zoals de armoede van de mensen, want ik geloof dat die heel groot is. Dat wat wij "afvalvlees" noemen, noemen de blanken daar "boys-meat"; dat werd/wordt dus aan het personeel gegeven.
    Wat geweldig dat jullie naar Robbeneiland gaan. Daar zijn wij niet geweest, jammer genoeg. Het verhaal van Nelson Mandela (oa.) is ook zóóó interessant.
    Geniet er maar weer verder van.

• 11 Augustus 2017 - 22:21

Ben:

Nu hebben jullie dus echt de big five gezien, echt gaaf wat jullie allemaal meemaken.
    Het is ook echt een prachtig land, jammer dat er zoveel armoede is.
    Ik ben zeer benieuwd naar het bezoek aan Robbeneiland.
    Ik lees het wel.
    Ik ga naar Dafne Schippers kijken, onze cheetah uit Nederland.

• 12 Augustus 2017 - 06:31

Corrie:

Eerder dan ik dacht hadden we weer 'n reisverslag. Jullie zitten echt in 'n andere wereld! Ik geniet van jullie belevenissen en indrukken, geweldig!!!! Liefs van ons

• 12 Augustus 2017 - 11:35

Frans:

Zo jullie missie om de BIG 5 te zien is geslaagd. Gelukkig maar.
    Nu op naar Robben eiland.
    Ik vind het leuk om het allemaal te lezen, zijn we er toch een beetje bij!!!!!!
    Groetjes